FANDOM

Drugi Cecenski rat(21 Septembar 1998-13 Mart 2001) Pocetkom 1998 godine kada je sirom Severnog Kavkaza buktio gradjanski rat u Ceceniji je stanje bilo pod kontrolom bez vecih napada cecenskih boraca . 20 Maja 1998 general zaduzen za Osetiju Sergej Gavarov naredio je premestanje vise od dve trecine cecenskog korpusa na teritoriju Osetije da bi oni posle bili poslati na ratiste u Dagestan . Gavarov je smatrao da je u Ceceniji situacija pod kontrolom i da je ostalo malo cecnskih boraca na teritoriji Cecenije posle prvog cecenskog rata . Medjutim on nije ni slutio da ce u Septembru 1998 10,000 preostalih vojnika u Ceceniji biti napadnuti od vise 30,000 cecenskih boraca nikad bolje obucenih i naoruzanih .
Photo-cn01168.jpg

Povlacenje Osetijske vojske iz Cecenije.

Prema podacima tajne sluzbe 5,000 cecena doslo je iz pravca Gruzije dok je jos 20,000 cecena i raznih drugih islamskih dobrovoljaca iz raznih zemalja preko Irana i Azerbejdzana uslo na planinsku teritoriju juzne Osetije . Vec pocetkom 1999 osettijski vojnici bili su napadnuti veoma organizovano .Plan Cecena bio je upad u vojne baze kako bi se zaplenilo sto vise teskog naoruzanja . Tokom 1999 ceceni su zaplenili vise od 100 tenkova i oklopnih vozila a oko 50 su unistili . General Gavarov je trazio pojacanje od barem 20,000 vojnika ali je dobio negativan odgovor jer je vojno rukovodstvo zakljucilo da Osetija trenutno nije u mogucnosti da organizuje kontranapad u Ceceniji i ostalim republikama strateski vaznijim i dobio naredjenje za povlacenje .
First chechen war bamut by chewolf-d38kow7.jpg

Cecenski vojnici na unistenom tenku osetijske vojske.

Gavarov je 10 Avgusta 1999 nakon sto je izgubio Grozni i oko 5,000 vojnika naredio opste povlacenje ,a cecenski vojnici su presli u Ingusetiju i oslobodili je 5,000 Osetijskih vojnika. Iako se vojska Osetije po prvi put potpuno povukla iz Cecenije rat jos nije bio zavrsen . Vojni vrh je govorio kako je Cecenija ostavljena za kraj i da ce vojska Osetije opet intervenisati kada ispuni svoje strateske ciljeve na Kavkazu . Posto je u Ceceniju do kraja 1999 izbeglo oko 1 milion muslimanskih izbeglica iz ostalih republika 10 Januara 2000 godine otpocela je vazdusna agresija na Ceceniju pod nazivom ,,Operacija Nebeski Udar,, koja je imala za cilj da vec razrusenu Ceceniju dovede do ivice haosa i sirmoastva a civivile natera na dalju evakuaciju preko Dagestana za Azerbejdzan . Medjutim iako je operacija bila relativno uspesna a Cecenski gradovi unisteni do temelja Osetija je izgubila vise od 100 aviona i 50 helikoptera a cecenski civili nisu odlazili iz Cecenije . Smatra se da je tokom bombardovanja poginulo negde oko 10,000 cecenskih civila . Bombardovanje je prekinuto kada je vlada Osetije donela odluku da nema resursa i snage nakon iscrpljujuceg rata da izvrsi kopneni napad na Ceceniju i da je rat na Kavkazu zavrsen . Nakon ovog rata Cecenija je zajedno sa Ingusetijom proglasila nezavisnu Islamsku Republiku Ceceniju .