FANDOM

Operacija Pustinjski Orao(Operation Desert Eagle) zapoceta je 23 Februara 1992 godine protiv rezima Nazeta Al Hazeta od strane NATO alijanse sa ciljem uspostavljanja demokratskog drustva u Republici Ujedinjeni Saman . Nakon duze od godinu dana borbi izmedju samanskog rezim i oslobodilackog marsutskog pokreta Al Hazet nije zeleo da pristane na nove demokratske izbore i uspostavljanje visepartijskog sistema kojim su marsuti trazili veca prava.

Operacija je zapoceta u noc 23 Februara 1992 kada je oko 02:23 posle ponoci 20km severno od ostrva Kurja Murja potopljen nosac aviona Markiz Al Kusi projektilom iz NATO podmornice.

Negde oko 04:00 iste noci zapoceta je vazdusna represija pri cemu je oko 20 NATO aviona pocelo sa eleminisanjem vojske na poodrucju severnog samana . Prve noci NATO je je gadjao samanske avio baze sirom zemlje i pritom unistio na desetine borbenih aviona . Drugog dana je pocela eliminacija kopnene vojske angazovane na severu samanu . Prvih mesec dana NATO se bazirao na eliminaciju samanskog PVO i avijacije kako bih nesmetano mogao da eleminise kopnene snage . Medjutim NATO snage su belezile velike gubitke samo u prvih deset dana oborena su 2 F-16 i 3 F-15 aviona a do kraja meseca ukupno deset NATO aviona dok je saman imao izgubljenih 6 aviona u vazduhu i 4 na zemlji . Plan NATO je bio da do Maja 1992 eleminise samansku PVO i avijaciju ali su se stvari odvijale suprotno od zamisli . Do Maja 1992 saman je oborio vise od 30 aviona NATO avijacije i 10 aviona Saudijske Arabije i izgubio oko 40 svojih aviona 35 u vazduhu i samo 5 na zemlji kao i nekoliko sistema PVO. Kako se blizio kraj 1992 godine NATO je belezio neocekivane gubitke a samanska vojska je do kraja Avgusta isterala pobunjenike sa severa i naterala ih u beg u Oman . Uprkos velikim gubitcima samanska vojska i avijacija se nije rasturila kako je NATO ocekivao i funkcionisala je skoro kao prvog dana . Od Maja 1992 NATO je zapoceo gadjanje civilnih objekata bolnica skola i vazne infrastrukture .