FANDOM

Шаблон:About

Republic of Jadran
Republika Jadran
Zast.png Grba.png
Flag Coat of arms
Motto:
"Rad,Red i disciplina" (Portuguese)
"Freedom under the southern stars"
Anthem:
National anthem of the Jadran Republic
The Starry Homeland

,,Domnico nasa,,
Mpa.png
Capital (and largest city) Jadran City
Official language
 - Recognized
regional languages
Jadranian language
Ethinic groups 82% Jadranians
6% Bosniaks
5% Italians
5% Croatians
2% Others / unspecified
Demonym
 - Adjective
Jadranians
Government
 - President
 - Vice President
Unitary presidential constitutional republic
Mladjen Joslanin (N)
Sermo Spritvan (N)
Legislature General Council
Independence
 - Discovery
 - Settlement
 - Declared
 - Recognized
from Italia
1915
July 26, [
Yugoslavia
1991
Area
 - Total

 - Water (%)

242.98 km² (102nd)
4,603.91 sq mi
0.8%
Population
 - 2013 estimate
 - 2012 official
 - Density
.
1,282,418 (150th)
1,302,313
14.13/km² (215th)
36.59/sq mi
GDP (PPP)
 - Total
 - Per capita
2012 estimate
$27.516 billion (91st)
$22,292 (27th)
GDP (nominal)
 - Total
 - Per capita
2012 estimate
$27.399 billion (81st)
$19,204 (29th)
Gini (2009) 35.1 (medium)
HDI (2013)
 - IHDI
Шаблон:Increase 0.905 (very high / 15th)
 Шаблон:Increase 0.776 (25th / Loss: 14.2%)
Currency
Euro () (SCE)
Time Zone
 - Summer (DST)
SCT (UTC-2)
SCST (UTC-1)
Date formats dd/mm/yyyy (CE)
Drives on the left
Calling code +598 2
ISO 3166 code CS
Internet TLD .jdr

Prvi podaci o postojanju utvrdjena Ridimus(latinski) poticu jos iz VIII veka a prvi dokaz o postojanju ovog grada a kasnije i drzave poticu od 1203 godine kada postaju deo Mletacke Republike . Godine 1391 nakon 4 neuspesne bune uspevaju da se osamostale i osnuju Jadransku Republiku . Godine 1402 Jadranska Republika vojno preuzima potez sve do Konavla konfiksujuci ga od Dubrovacke Republike . Ubrzo Jadran preuzima i trgovacki primat od Dubrovnika i postaje glavna luka u trgovini izmedju Mletacke Republike i Osmanlijskog cartva . Godine 1812 Jadran postaje Kraljevina i time stice jos veci stepen samostalnosti. U prvom Svetskom ratu Kraljevina Jadran je bila neutralna i nije aktivno ucestvovala u ratnim desavanjima . Takodje i u Drugom Svetskom Ratu Kraljevina Jadran je pokusavala da ostane nezavisna ali je 1939 Italijanska vojska nasilno usla u Jadran i ubila kralja Teodelja i time prekinula kraljevsku lozu Jadrana,a potez do Konavla vratila u posed Hrvatskoj. Na vlast dolazi pro-fasisticka vlast koja te sledi na masovno protivljenja naroda . Godine 1945 SAD revolucijom su svrgnuti fasisti a na vlast demokratskim izborima prvim u istoriji dolazi Social Demokratska Partija . SDP nastavlja da vodi slicnu politiku kao u bivsoj kraljevini, oslanjajuci se na trgovinu kao i na opstu spoljno-politicku neutralnost. SDP je u prvih deset godina vlasti izrazavao veliko nezadovoljstvo sobzirom da su Konavle usle u sastaf SFRJ Jugoslavije . Godine 1991 SDP se deli na dve pratije Socijalisticku Partiju i na Demokratsku Partiju . Na vlast u Jadranu 1991 dolazi Demokratska Partija nacionalisticka strankama sa jasno izrazenom politikom NATO i EU-integracija te krsenja visevekovne Jadranske neutralnosti . Godine 1991 nakon sto je Hrvatska proglasila otcepljenje od SFRJ Jadran vrsi brzu vojnu invaziju na Konavle uz minimalne vojne i civilne zrtve cime su Jadranu vracene Konavle nakon vise od 50 godina . Andre Lovro novi predsednik dozivljava veliku popularnost koju mu nije narusila ni cinjenica da je Jadran 1992 godine postao clanica NATO-a a a da je 1994 godine u blizini Konavla NATO izgradio avio-bazu za potrebe dejstava u ratom zahvacenom Balkanu . Godine 1998 Jadran postaje clanica Evropske Unije ali nakon NATO bombardovanja Jugoslavije 1999 godine u Jadranu izbijaju masovne demonstracije protiv politike NATO-a i SDP . Nakon 4 meseca masovnih i ucestalih protesta aktuelna vlada sa SDP na celu 21 Marta 2000 godine podnosi ostavku . Na vlast dolazi Liberalno-Demokratska Partija koja 2001 godine nakon dugih pregovora uspeva da nagovori NATO da povuce svoje avione sa Konavli . LDP je u narednih 12 godina vladavine uspeo da zaduzi Jdran za 20 milijardi dolara plus ranija zaduznje te je 2012 godine spoljni dug Jadrana dostigao 24 milijarde dolara zbog cega se drzava nasla na ivici bankrota, broj nezaposlenih se popeo na 20% a standard opao cak 2 puta od 2000 godine . Na vlast dolazi Stranka Nove Demokracije koja kroz program stednje i reorganizaciju drustvenih preduzeva zapocinje oporavak ekonomije Jadrana.

Jadran za vreme SDP-a 1945-1991Уреди

Nakon oslobodjenja Jadrana od fasisticke uprave i dolaska SDP-a na vlast u prvim demokratskim izborima Jadran krece u kulturni i ekonomski preporod . Godine 1945 Jadran je bio grad sa oko 400,000 stanovnika i posrednik u trgovini izmedju Balkana i Evrope . Uvidevsi da ce u buducnosti Jadran tesko odrzati ovaj isti tranzit robe SDP zapocinje proces industralizacije i pokretanje sopstvene proizvodnje unutar Jadrana . SDP je uzimanjem zapdanih kredita gradio fabrike za preradu sirove robe sirom Jadrana . Jadran je 1970-ih povecao uvoz sirove robe za sopstvene potrebe cak 10 puta u odnosu na predratni period . U periodu od 1950 do 1970 godine usled nagle industrijalizacije u Jadran je emigriralo vise od 200,000 ljudi mahom iz Jugoslavije . Ta nagla emigracija izazvala je i gradjevinski bum u Jadranu tokom 60-ih i 70-ih godina . Godine 1982 Jadran je dostigao zivotni standar ravan Italiji i iznad EU-proseka , a spoljni dug drzave iznosio je svega 2 milijarde dolara . Krajem 80-ih usled krize u Jugoslaviji i Evropske krize Jadranov ekonomski rast je znatno usporen na svega 1% 1991 godine.

Jadran za vreme SDP-a 1991-2000Уреди

Sve veca napetost na Balkanu kao i ponovno pokretanje pitanja oko Konavla i ekonomski pad Jadrana izaziva promenu na vlasti i dolazak Demokratske Partije sa Androm Lovrom na celu koji jasno isticu nacionalisticku,pro-EU i pro-NATO politiku , suprotno od Jadranskih tradicionalnih vrednosti . Odmah nakon proglasenja nezavisnosti Hrvatska izbgava da prica o Konavlama sa Jadranom .
Povratak.jpg

Operacija Povratak.

23 Aprila 1991 godine Jadran izvodi Operacija Povratak u kojoj je ucestvovalo 1000 Jadranskih i oko 200 Hrvatskih vojnika . Nakon 12-casovne borbe 62 poginulih vojnika Jadrana kao i 80 poginulih vojnika ,ostatak je odlucio da se preda . Prilikom operacije ubijena su dva civila za koje je utvrdjeno da su hteli da izvrse napad vatrenim oruzjem na vojsku Jadrana . 25 Aprila 1991 godine Andre Lovro je trijumfalno helikopterom sleteo u Konavle uz nacionalisticko retoricki govor i ubedjivanje naroda kako Jadran mora da udje prvo u NATO a zatim i u Evropsku Uniju kako bi se zastitio od odmazde vece i brojnije Hrvatske .
Dolazak.jpeg

Dolazak Dzordza Busa Starijeg U jadran 1993 godine.

Godine 1994 Jadran postaje clanica NATO Alijanse prethodnim menjanjem ustava o neutralnosti sto izaziva nezadovoljstvo odrdjenog dela stanovnistva . Godine 1998 Jadran postaje i zvanicno clanica EU sto veci deo stanovnistva docekuje sa verom da ce opet zivetu dobro kao 70-ih godina . Tokom 90-ih veci deo dobrih preduzeca u drzavnom vlasnistvu je privatizovan a novcem od prodaje ovih preduzeca radilo se na projktima metroa,tunela,puteva i poboljsanjem opste infrastrukture Jadrana . Godine 1995 NATO gradio avio bazu u Konvlama sto izaziva Protesti 24 Novembra 1995 koji su nasilno uguseni . Uprkos pojedinim optuzbama iz EU da DP vodi nasilnu politiku Jadran 1998 postaje clanica EU . Tokom NATO Bombradovanja Jugoslavije Baza Konavle je za NATO bila od strateskog znacaja a nakon kravih slika razaranja iz Jugoslavije na ulicama Jadrana izbili su velike protesti radi zabrane poletanja aviona NATO sa teritorije Jadrana .
Govor 1998.jpg

Predsednicki govor nakon ulaska Jadrana u EU 1998 godine.

U tim protestima opoziciona LDP je znatno uvecala svoju popularnosti , Majski Protesti 1999 godine . I nakon Kumanovskog sporazuma i prestanka NATO dejstava sa teritorije Jadrana Andre Lovro nije zeleo da uskrati tu privilegiju NATO-a cime mu je popularnost naglo opadala . 21 Marta 2000 godine vlada DP nakon masovnih protesta i nemira u Jadranu pristaje na zahtev opozicije sa LDP na celu da raspise prevremene vanredne parlamentarne i predsednicke izbore . Na ove uslove se protivi predsednik Andre Lovro koji se poziva na krsenje ustava te odbija da ucestvuje u izborima i tako biva izbacen iz DP . Na vlast dolazi LDP ali predsednik ostaje Andre Lovro sto za posledicu ima nestabilnu drzavnu politiku sve do 24 Aprila 2001 godine kada Lovre-u istice predsednicki mandat i koji gubi nove izbore .

NATO Avio baza Konavle(1994-2001)Уреди

Nakon Jadanskog pristupanja NATO vojnoj alijansi i poseti Americkog predsednika Busa, Andre Lovro je javnosti dao da znanja da ce buduci vojno-politicki pravac Jadrana biti oblezen jakim saveznistvom sa SAD i NATO Alijansom . Tadasnja poseta Busa imala je ogroman znacaj jer je potpisan ugovor prema kojem Jadran ustupa teritoriju oblasti Konavle za potrebu izgradnje NATO baze za brze intervencije na Balkanu . S obzirom da javnosti nije predstavljen ugovor i nije se znalo za sta ce sluziti ta baza ubrzo je nacionalisticka opozicija organizovala masivne proteste . Nakon 6 meseci izgradnje i montiranja NATO Avio Baza Konavle zvanicno je otvorena 21 Februara 1994 godine .
31st-fw-aviano-activation.jpg

Ceremonija otvaranja NATO Avio baze Konavle 1994 godine .

Baza je bila strogo kontrolisana i ogradjena a pristup civilstvu strogo zabranjen .
Charnobylski shliax.jpg

Masovni protesti opozicije 1994 godine povodom otvaranja NATO Avio baze Konavle.

Samo godinu dana kasnije NATO avioni su sa ovog aerdroma dejstvovali u Bosni sto je izazvalo masivne proteste u Jadranu tokom 1995 godine . Narede 4 godine o desavanjima u ovoj bazi malo se znalo a novine i televizija gotovo da uopste nisu spominjali ovu bazu . Godine 1999 zapoceta je NATO agresija na SRJ Jugoslaviju te nakon saznanja da NATO nakon Bosne ponovo koristi ovu bazu za agresiju izbili su protesti u kojima je intervenisala vojska a Andre Lovro se nasao na zestokoj kritici opozicije jer je ukaljao visevekovnu vojno-politicki neutralnu tradiciju Jadrana . Nakon ove NATO intervencije Andre Lovro je kao politicar izgubio na popularnosti zbog sveopste medijske cenzure pritisak opozicije i naroda da napusti mesto predsednika svakim danom bio je sve veci . Godine 2001 3 meseca nakon predsednickih izbora i nasilnog rusenja Andre Lovre sa vlasti NATO je povukao borbene avione ljudstvo i tehniku a avio baza je pretvorena u aerdrom za kargo transport.